At træffe informerede beslutninger kræver et troværdigt datagrundlag. De fleste virksomheder indsamler i dag data om deres kunder, partnere og andre interessenter, men det kræver gedigen Business Intelligence at høste frugterne af at have denne viden til rådighed.

Hvis virksomheden har implementeret de rette Business Intelligence værktøjer så kan både topledelse og specialister og også administrativt personale have hurtig adgang til entydig information, som ellers kan være besværlig og tidskrævende at indhente. Kan du finde al information om en kunde det samme sted kan du spare nogle telefonopkald og forstyrrelser af kolleger, der har travlt med at løse deres egne opgaver. Medarbejderne kan involvere de rigtige kolleger fra starten, når det af et fælles system fremgår hvad aktiviteten er på kunden, og hvem der er ansvarlig eller berørt af aktiviteterne.

Rette viden, rette personer, rette tid, rette format

At kortlægge dimensionerne i hvad den rette viden til de rette personer er, kan være en omfattende øvelse for virksomheden. Der findes ikke en formel eller opskrift på dette, det er kun virksomhedens egne eksperter der kan afklare hvad videns-behovene er. Mange overordnede data, som kan trækkes ud på tværs af databaser, vil dog altid være nyttige for mange forskellige roller i virksomheden, og selvfølgeli af afgørende betydning for en effektiv ledelse.

Nøgletal om indtjening og tab, salg, kundefastholdelse, salg via partnere, eksponering og kontakt med marketing, omkostninger og indtjening ifm. services osv. vil typisk interessere alle og sætte overordnet retning. De afgørende nøgletal defineres selvfølgelig af virksomhedens aktuelle strategi og målsætninger.