To skibe fra flåden i Esvagt er blevet solgt til ophug i Danmark. Det danske storrederi A.P Møller-Mærsk vælger derimod at ophugge sine skibe i Indien. 

Der ligger store og grundige overvejelser bag beslutningen fra Esvagt, som har sendt to skibe til ophug i Danmark. Det er det danskejede selskab Fornæs Ship Recycling i Grenå, der har fået opgaven, da værftet står på EU’s liste over godkendte ophugningsfaciliteter. 

Søfart.dk bragte nyheden om den danske ophugningsaftale, og på Esvagts hjemmeside kan man også læse, hvad der ligger til grund for valget af ophugnigssted for ”Esvagt Gamma” og ”Esvagt Promotor”. 

Her fremgår det, at Esvagt, der som stort rederi i Esbjerg står for sikkerhed hos arbejdende på havet i store dele af verden, helst vil bruge eksterne selskaber til at håndtere materialerne fra skibene, fordi det kræver særlig ekspertise,  håndtering og bevidsthed om miljøet. 

Verdens største rederi, A.P Møller-Mærsk, har derimod besluttet at lade en del af deres skibe blive ophugget på strande i Indien, hvilket har skabt stor debat gennem tiderne. 

Dermed sender Esvagt et kraftigt signal om bevidsthed omkring miljøet til resten af omverden med valget af Fornæs Ship Recycling til at klare opgaven om skibsophugget – på engelsk kaldet ship breaking.